Välkommen till Samskydd

Allmänna villkor

1. Inledning och Definitioner

Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) är en del av det avtal (”Avtalet”) som ingås mellan Eventarena AB (org.nr. 559200-7214) (”Samskydd”) och Kunden, en fysisk person, för tjänsten ID-Skydd Plus (”Tjänsten”).

  • Avtalsdagen avser det datum då Kunden ingår Avtalet, antingen skriftligen eller muntligt.
  • Spärrlinjen avser Samskydds larmcentral, som bistår vid misstanke om eller upptäckt av identitetsstöld.
  • Identitet definieras som Kundens namn, personnummer och signatur, inklusive elektronisk signatur.

2. Kontaktuppgifter till Samskydd

Kunden kan kontakta Samskydd genom:

  • Telefon: 010-750 08 90
  • E-post: kontakt@samskydd.se
  • Postadress: Friluftsvägen 29, 172 40, Sundbyberg

3. Tjänstens Innehåll och Begränsningar

3.1 Tjänstens Omfattning

Tjänsten inkluderar:

  1. Bevakning: Övervakning av Kundens finansiella status via utvalda partners och notifieringar vid förändringar.
  2. Larm i Realtid: Kunden får omedelbara notifieringar via SMS eller e-post vid kreditupplysningar, adressändringar eller förändringar i relevanta register (exempelvis SPAR, Skatteverket och Kronofogden).
  3. Spärrtjänst: Hjälp att spärra personnummer vid misstanke om identitetsstöld.
  4. Granskning av Fakturor och Offerter: Genomgång av fakturor och offerter för att identifiera bedrägerier och föreslå kostnadseffektiva lösningar.
  5. Juridisk Hjälp: Kostnadsfri juridisk rådgivning upp till 30 timmar via Samskydds samarbetspartners i samband med bestridande av fakturor.
  6. Betalningsansvar: Samskydd täcker kostnader relaterade till hantering av identitetsstölder.

3.2 Begränsningar av Tjänsten

Tjänsten omfattar inte:

  • ID-stölder kopplade till Kundens straffbara handlingar.
  • Ersättning för ekonomiska förluster.
  • Krav från utländska fordringsägare som inte hanteras via svenska rättsinstanser.
  • Händelser som inträffat före Avtalsdagen.

3.3 Kundens Skyldigheter

Kunden förbinder sig att:

  1. Omedelbart meddela Samskydd vid misstanke om identitetsstöld.
  2. Vid behov upprätta en polisanmälan.
  3. Tillhandahålla korrekt och fullständig information samt relevanta dokument.

4. Korrekta Uppgifter

Kunden ansvarar för att tillhandahålla korrekta kontaktuppgifter (såsom personnummer, e-postadress och telefonnummer). Samskydd ansvarar inte för skador som uppstår på grund av att Kunden lämnat felaktiga eller ofullständiga uppgifter.

5. Beställning av Tjänsten

Beställning sker genom:

  1. Skriftlig accept av Samskydds erbjudande.
  2. Accept via telefon eller på Samskydds hemsida (www.samskydd.se).

En bekräftelse skickas till Kunden via SMS eller e-post efter mottagen beställning.

6. Pris och Betalningsvillkor

6.1 Pris

Priset för Tjänsten framgår av Avtalet och anges inklusive moms. Vid betalning med pappersfaktura tillkommer en avgift på mellan 20 och 45 SEK beroende på betalningsmetod och fakturans omfattning. Autogiro och e-faktura är avgiftsfria.

6.2 Betalningsvillkor

Fakturor skickas månadsvis i förskott med en betalningstid mellan 10 och 20 dagar.

6.3 Försenad Betalning

Vid försenad betalning har Samskydd rätt att:

  1. Påföra en påminnelseavgift om 60 SEK.
  2. Lägga till en inkassoavgift om 180 SEK i enlighet med gällande lag.
  3. Debitera lagstadgad dröjsmålsränta om 8 % per år på det förfallna beloppet.

7. Avtalstid och Uppsägning

  1. Avtalstid: Avtalet löper i tolv (12) månader från Avtalsdagen.
  2. Uppsägning: Uppsägning av Avtalet måste göras skriftligen via e-post till kontakt@samskydd.se senast en (1) månad före bindningstidens slut. Om Avtalet inte sägs upp förlängs det med ett (1) år i taget.
  3. Ångerrätt: Kunden har rätt att ångra Avtalet inom fjorton (14) dagar enligt lagen om distansavtal (2005:59).

8. Ändringar av Villkor

Samskydd har rätt att ändra Villkoren med en månads skriftligt förvarsel. Vid prisändringar eller andra väsentliga förändringar har Kunden rätt att säga upp Avtalet innan ändringen träder i kraft.

9. Ansvarsbegränsning och Force Majeure

Samskydd ansvarar inte för skador som orsakats av händelser utanför bolagets kontroll, såsom naturkatastrofer, elavbrott eller liknande omständigheter. Vid force majeure är parterna befriade från sina avtalsenliga förpliktelser.

10. Tvister och Tillämplig Lag

Tvister ska avgöras i svensk allmän domstol med tillämpning av svensk lag.